Dansk

 

 

Læseplan for dansk gældende fra august 2008

 

Signalement af faget Dansk

 

Der undervises i dansk på alle klassetrin (1. - 10. klasse).

De centrale kundskabs- og færdighedsområder er:

Det talte sprog (lytte og tale)

Det skrevne sprog (læse og skrive)

Sprog, litteratur og kommunikation

Kernen i faget er dansk sprog og litteratur.

Dansk er et dannelsesfag, hvor de grundlæggende kundskaber og færdigheder skal udvikles som en helhed gennem hele skoleforløbet både i faget dansk, og når dansk indgår i tværgående emner og problemstillinger.

De centrale kundskabs- og færdighedsområder er grundlaget for tilrettelæggelsen, gennemførelsen og evalueringen af undervisningen, således at eleverne kan

forstå og udtrykke sig sikkert og varieret, samt eksperimentere med og argumentere om sprog, tekster og andre udtryksformer

tilegne sig kundskaber om dansk sprog, tekster og andre udtryksformer i forskellige kommunikationssituationer og i trykte, elektroniske og andre medier

opnå kundskaber om samspillet mellem udtryk og indhold, mellem sprog og tekster og om kommunikation

opleve og forstå, at sproget, teksterne og de andre udtryksformer har betydning for den personlige, sociale og kulturelle identitet.

 

 

Formål for faget dansk

 

Formålet med undervisningen i dansk er at fremme elevernes oplevelse af sproget som en kilde til udvikling af personlig og kulturel identitet, der bygger på æstetisk, etisk og historisk forståelse samt kendskab til den kristne kulturarv.

Stk. 2. Undervisningen skal fremme elevernes lyst til at bruge sproget personligt og alsidigt i samspil med andre. Eleverne skal styrke deres bevidsthed om sproget og udvikle en åben og analytisk indstilling til deres egen tids og andre perioders udtryksformer. De skal opnå udtryks- og læseglæde og øge deres indlevelse og indsigt i litteratur og anden fiktion. Formålet med undervisningen er, at eleverne får mulighed for at kunne vurdere, tage stilling og handle på baggrund heraf.

Stk. 3. Undervisningen skal give eleverne adgang til det nordiske sprog- og kulturfællesskab.

Undervisningen er baseret på et kristent menneskesyn.

 

 

Folkeskolens slutmål for faget Dansk Efter 9. /10. klassetrin

 

Det talte sprog

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

tale forståeligt, klart og varieret i en form, der passer til situationen

udtrykke fantasi, følelser, tanker, erfaringer og viden i en sammenhængende og disponeret form

bruge kropssprog og stemme i en form, der passer til situationen

bruge hjælpemidler til støtte for mundtlig fremstilling, fx tavle og overheadprojektor

lytte aktivt i samtale og være åbne og analytiske, når de vurderer deres egen og andres mundtlige fremstilling

lytte til norsk og svensk med forståelse.

 

Det skrevne sprog - læse

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

læse sikkert og hurtigt med forståelse og indlevelse

bruge forskellige læsemåder, der er afpasset læseformål, genre og medie

fastholde det væsentlige af det læste i mundtlig og skriftlig form

forholde sig åbent og analytisk til tekster fra forskelligartede medier

opnå og vise indsigt i forskelligartede teksters og teksttypers egenart og virkemidler

forstå og bruge forskellige trykte og elektroniske kildetyper (tekster, billeder og lyd) målrettet og kritisk, herunder udvælge, bearbejde og sammenfatte det væsentlige i teksten i forhold til læseformål

læse norske og svenske tekster med forståelse.

 

Det skrevne sprog - skrive

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

skrive forståeligt, klart og varieret i en form, der passer til situationen

udtrykke fantasi, følelser, tanker, erfaringer og viden i en sammenhængende og disponeret form

styre skriveprocessen fra ide til færdig tekst

anvende og forholde sig til korrekt sprog, retstavning og tegnsætning i egne og andres tekster

anvende layout så tekst og billeder understøtter kommunikationen

skrive en læselig, personlig, rytmisk håndskrift med passende hastighed og skrive på computer med hensigtsmæssig skriveteknik

indgå i dialog om egne og andres skriftlige fremstillinger bruge informationsteknologi til at organisere, tydeliggøre og præsentere information til en bestemt målgruppe

fastholde det væsentlige af det, de læser, hører og ser.

 

Sprog, litteratur og kommunikation

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

gøre rede for sproget som handlemulighed og anvende det i en form, der passer til situationen

tilegne sig kundskaber om sprog og sprogbrug, bl.a. bevidsthed og viden om sprogformer, om sproglig stil og korrekthed samt om sprogets virkemidler, funktion og opbygning

have indsigt i sprog, teksters og forskelligartede mediers æstetik og gøre rede for samspillet mellem sprog, indhold, genre og situation

opleve og lære om dansk litterær og kulturel tradition og udvikling, bl.a. gennem kendskab til folkeviser, Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H. C. Andersen, Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg *

gøre rede for og vurdere etiske, æstetiske og historiske aspekter i tekster og andre udtryksformer

fortolke, vurdere og perspektivere ældre og nyere dansk og udenlandsk litteratur samt sagprosa og andre udtryksformer på baggrund af såvel umiddelbar oplevelse som analytisk fordybelse

gøre rede for litterære genrer, fremstillingsformer, fortælleteknikker og virkemidler og anvende dem i en form, der passer til situationen

tilegne sig kundskaber om trykte og elektroniske medier, billedkunst, film og drama og udtryksformernes sprog og æstetik

anvende informationsteknologi til lyd- og billedforløb i fiktive og ikke-fiktive udtryksformer og multimedier i en form, der passer til situationen

søge forskellig slags information og anvende den bevidst i en form, der passer til situationen.

* Der henvises til: Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om formålet med undervisningen i folkeskolens fag og obligatoriske emner med angivelse af centrale kundskabs- og færdighedsområder (slutmål) og trinmål, der træder i kraft den 1. august 2005, idet det understreges, at det gælder alene for elever, der går i 1. til 7. klasse i skoleåret 2005/06 og senere. Fra skoleåret 2006/07 omfatter reglen tillige elever der går i 8. klasse, fra skoleåret 2007/08 endvidere elever i 9. klasse, og fra skoleåret 2008/09 gælder reglen alle folkeskolens klassetrin.

 

 

Delmål for faget Dansk Efter 2. klassetrin

 

Det talte sprog

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

bruge talesproget i samtale, samarbejde og fremførelse

fortælle, hvad de er optaget af, og udtrykke sig i genrer som referat, fortælling, oplæsning og drama

tale med om kropssprog og stemme som udtryksmiddel

bruge hjælpemidler, når de fortæller og dramatiserer

lytte aktivt

udtrykke sig i et alderssvarende klart og forståeligt sprog.

 

Det skrevne sprog - læse

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

læse ukendte, lette og alderssvarende tekster uden hjælp - både fag- og skønlitteratur

vise et sikkert kendskab til bogstavernes navn, form, lyd og kombinationer

bruge forskellige elementære læsestrategier

læse forberedte tekststykker op

lytte til andres oplæsning af tekster

udtrykke deres egen forståelse af tekster

gengive tekster i dramatisk form

læse med forståelse og genfortælle handlingen i en tekst.

 

Det skrevne sprog - skrive

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

skrive i enkle fiktive genrer som historie og eventyr

skrive enkle tekster om egne oplevelser samt skrive ud fra fantasi, billeder og læste tekster

skrive berettende

skrive kronologisk

stave til lydrette og hyppige ord i egne tekster

navngive dokument, bruge overskrift og skrive brødtekst

skrive de små og store trykbogstaver i håndskrift

skrive på computer

lytte til andres tekster og læse egne tekster op i mindre grupper

forholde sig skriftligt ved at tegne og skrive logbog og beskeder

skrive i et klart og forståeligt sprog.

 

 

Sprog, litteratur og kommunikation

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

bruge sproget som middel til konfliktløsning, underholdning og formidling af viden og være opmærksomme på sprogets poetiske funktion, bl.a. rim og remser

tale med om samspillet mellem sprog, genre, indhold og situation

være opmærksomme på sprog, sprogbrug og sprogrigtighed i deres egne og andres tekster

kende enkle sproglige virkemidler

vide at sprog er opbygget af ord og sætninger, og at der er forskellige ordklasser

vide at der er forskel på det talte og det skrevne sprog

vide at tekster fra gamle dage kan være forskellige fra vores tids tekster

forstå at tekster og andre udtryksformer kan udtrykke holdninger og værdier

samtale om tekster og andre udtryksformer ud fra deres umiddelbare oplevelse og forståelse

kende forskellen mellem fiktion og ikke-fiktion

tale med om hovedindhold, tid, sted og handling i tekster og andre udtryksformer

udtrykke sig i enkle produktioner med billeder, lyd og tekst samt i dramatisk form

finde information i forskellige medier.

 

Efter 4. klassetrin

 

Det talte sprog

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

bruge talesproget i samtale, samarbejde, diskussion, fremlæggelse og fremførelse

bruge talesproget hensigtsmæssigt og i respekt for modtageren

udtrykke sig mundtligt i genrer som referat, kommentar, fortælling, oplæsning, interview og drama og oplyse om fagligt stof

give mundtligt udtryk for fantasi, følelser, erfaringer og viden

bruge kropssprog og stemme som udtryksmiddel

bruge visuelle hjælpemidler

lytte aktivt og følge op med spørgsmål

fungere som ordstyrer i en mindre forsamling

forstå lette norske og svenske tekster og andre udtryksformer.

 

Det skrevne sprog - læse

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

læse sikkert og med god forståelse

læse skønlitteratur og faglitteratur, der er skrevet for aldersgruppen

oversigtslæse og punktlæse

fastholde hovedindholdet i en tekst ved hjælp af understregning og referat

læse op og gengive egne og andres tekster i dramatisk form

læse lette og korte norske og svenske tekster.

 

Det skrevne sprog - skrive

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

skrive i fiktive og ikke-fiktive genrer

skrive sammenhængende om oplevelser, erfaring, fantasi, viden og følelser

skrive refererende, beskrivende og berettende

skrive kronologisk ud fra indsamlet stof

følge lydregler i egen stavning samt bruge substantiver, verber og adjektiver i korrekt bøjningsform i egne tekster

bruge ordbog, der angiver bøjningsformer

bruge nyt afsnit, sætte punktum og spørgsmålstegn samt markere replikker i egne tekster

bruge illustrerende billeder i egne tekster

skrive sammenbundet, letlæselig grundskrift

skrive på computer med passende hastighed

give respons på andres tekster og modtage respons på egne tekster efter vejledende spørgsmål

bruge skrivning som hjælpemiddel i andre sammenhænge som logbog og dagbog.

 

Sprog, litteratur og kommunikation

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

bruge sproget som middel til konfliktløsning, overtalelse, underholdning og formidling af viden og kende til sprogets poetiske funktion

kende til hensigtsmæssige og uhensigtsmæssige måder at kommunikere på

udtrykke kendskab til samspillet mellem sprog, genre, indhold og situation

forholde sig til sprog, sprogbrug og sprogrigtighed i deres egne og andres tekster

kende brugen af sproglige virkemidler

vide, hvad en sætning er, og kende til forskellige ordklasser

kende forskelle og ligheder mellem det talte og det skrevne sprog

vide at litteratur fra forskellige tider kan afspejle den tid, den er blevet til i

vide at tekster og andre udtryksformer kan afspejle forskellige tiders holdninger og værdier, og kunne sammenligne med deres egne værdier

samtale om tekster og andre udtryksformer både ud fra umiddelbar oplevelse og forståelse og ud fra elementært kendskab til faglige begreber

kende forskellige genrer inden for fiktion og ikke-fiktion

kende til og kunne tale med om genre, hovedindhold, tid, sted og handling i tekster og andre udtryksformer i samspil med andre

udtrykke sig i billeder, lyd og tekst i små produktioner samt i dramatisk form

søge information på forskellige måder.

 

Efter 6. klassetrin

 

Det talte sprog

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

bruge talesproget forståeligt og klart i samtale, samarbejde, diskussion, fremlæggelse og fremførelse

bruge talesproget hensigtsmæssigt og i respekt for modtageren

udtrykke sig mundtligt i genrer som referat, kommentar, argumentation, debat, information, fortælling, oplæsning, interview, forespørgsel og drama og oplyse om fagligt stof

udtrykke fantasi, følelser, tanker, erfaringer og viden i sammenhængende mundtlig form

bruge kropssprog og stemme som udtryksmiddel afpasset efter genre

bruge hjælpemidler, der støtter kommunikationen, bl.a. stikord og plancher

lytte aktivt og følge op med analytiske og vurderende spørgsmål

fungere som mødeleder, der styrer og konkluderer i en mindre forsamling

forstå lette norske og svenske tekster og andre udtryksformer og kende til nogle ligheder og forskelle mellem nabosprogene.

 

Det skrevne sprog - læse

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

læse sikkert og med passende hastighed i både skønlitterær og faglig læsning

bruge forskellige læsemåder - oversigtslæse, punktlæse og nærlæse

fastholde det væsentlige i en tekst ved hjælp af understregning, referat og resumé

læse op og gengive egne og andres tekster i dramatisk form

æse lette norske og svenske tekster.

 

Det skrevne sprog - skrive

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

skrive i fiktive og ikke-fiktive genrer

skrive sammenhængende om oplevelser, erfaring, fantasi, viden og følelser i en kronologisk form

skrive refererende, beskrivende, berettende, kommenterende og argumenterende

indsamle stof og disponere et indhold samt skrive fra idé til færdig tekst

bruge substantiver, verber, adjektiver og pronominer i korrekt bøjningsform i egne tekster

bruge regler for sammensætninger

bruge ordbogens opslagsdel samt stavekontrol og autokorrektur på computer

bruge nyt afsnit, sætte punktum, spørgsmålstegn og komma samt markere replikker i egne tekster

bruge illustrerende billeder i egne tekster, så det passer til tekstens kommunikation

skrive en sammenbundet, letlæselig, rytmisk håndskrift med passende hastighed

skrive på computer med hensigtsmæssig skriveteknik

give respons på andres tekster og modtage respons på egne tekster efter vejledning

bruge skrivning bevidst som hjælpemiddel i andre sammenhænge som logbog, hurtigskrivning og notater.

 

Sprog, litteratur og kommunikation

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

bruge sproget som middel til konfliktløsning, overtalelse, underholdning, argumentation, formidling af viden, kende til manipulation samt have viden om sprogets poetiske funktion

vurdere hensigtsmæssige og uhensigtsmæssige måder at kommunikere på

udtrykke viden om samspillet mellem sprog, genre, indhold og situation

vise indsigt i sprog, sprogbrug og sprogrigtighed i deres egne og andres tekster

kende betydningen af sproglige virkemidler

skelne mellem hel- og ledsætninger, kende de vigtigste sætningsled og have viden om forskellige ordklasser og deres funktion i sproget

kende forskelle og ligheder mellem det talte og det skrevne sprog

kende til litteraturens foranderlighed gennem tiderne og til, at litteraturen afspejler den tid, den er blevet til i

finde udtryk for værdier både i andres udsagn og i tekster og andre udtryksformer fra forskellige tider

fortolke, perspektivere og forholde sig til tekster samt andre udtryksformer ud fra umiddelbar oplevelse og begyndende analytisk forståelse i samspil med andre

kende forskellige genrer inden for fiktion og ikke-fiktion

gøre rede for genre, hovedindhold, kommunikation, komposition, fortælleforhold, fremstillingsform og temaer i tekster og andre udtryksformer i samspil med andre

udtrykke sig i billeder, lyd og tekst i forskelligartede produktioner samt i dramatisk form

søge information på forskellige måder samt forholde sig til resultaterne.

 

Efter 9. klassetrin

 

Det talte sprog

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

bruge talesproget forståeligt, klart, og varieret i samtale, samarbejde og diskussion samt i respekt for modtageren

vælge den mundtlige genre, der passer bedst til situationen

fremlægge og formidle stof med indsigt i, hvilken form der passer til situationen, og hvilke hjælpemidler der bedst støtter hensigten

udtrykke fantasi, følelser, tanker, erfaringer og viden i en sammenhængende og disponeret form

bruge kropssprog og stemme som udtryksmiddel afpasset efter genre og kommunikationssituation

bruge hjælpemidler, der støtter kommunikationen, og gøre sig fri af manuskript

lytte aktivt og forholde sig åbent, analytisk og vurderende til andres mundtlige fremstilling

fungere som mødeleder, der styrer og konkluderer

forstå norsk og svensk i store træk og have kendskab til ligheder og forskelle mellem nabosprogene.

 

Det skrevne sprog - læse

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

læse sikkert og med passende hastighed i både skønlitterær og faglig læsning

benytte varierende læsemåder afpasset efter formålet - oversigtslæse, punktlæse og nærlæse

fastholde det væsentlige i en tekst ved hjælp af understregning, mindmap, referat, resumé og notater

læse op og gengive egne og andres tekster i fortolkende og dramatisk form

læse norske og svenske tekster.

 

Det skrevne sprog - skrive

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

vælge den fiktive eller ikke-fiktive genre, der passer bedst til skriveformålet

skrive sammenhængende, klart og forståeligt om fantasi, følelser, tanker, erfaringer og viden i en form, der passer til situationen

skrive refererende, beskrivende, berettende, kommenterende, argumenterende og reflekterende.

indsamle stof og disponere et indhold på en måde, der fremmer hensigten med kommunikationen

styre skriveprocessen fra idé til færdig tekst

forholde sig til formel sproglig korrekthed i egne og andres tekster

bruge regler for sammensætninger og afledninger i egne og andres tekster

bruge ordbogens opslagsdel og indholdsdel og bruge stavekontrol og autokorrektur på computer

bruge nyt afsnit, sætte tegn og markere replikker i egne tekster

anvende layout og bruge billeder i deres egne tekster, så det fremmer tekstens kommunikation

skrive en læselig, personlig, rytmisk håndskrift med passende hastighed

skrive på computer med hensigtsmæssig skriveteknik

give respons på andres tekster og modtage respons på egne tekster

bruge skrivning bevidst og reflekterende som hjælpemiddel i andre sammenhænge som logbog, hurtigskrivning og notater.

 

Sprog, litteratur og kommunikation

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

bruge og gøre rede for sproget som middel til konfliktløsning, overtalelse, underholdning, argumentation, manipulation, formidling af viden samt sprogets poetiske funktion

gøre rede for hensigtsmæssige og uhensigtsmæssige måder at kommunikere på

gøre rede for samspillet mellem sprog, tekst, genre, indhold og situation

forholde sig analytisk og vurderende til sprog, sprogbrug og sprogrigtighed i deres egne og andres tekster

gøre rede for betydningen af sproglige virkemidler og bruge dem

kende forskellige sætningstyper og sætningsled samt ordklasserne og deres funktion i sproget

anvende viden om litteraturens foranderlighed gennem tiderne og om, at litteraturen afspejler den tid, den er blevet til i

kende til det danske sprogs udvikling og mangfoldighed

vurdere og perspektivere værdier og værdiforestillinger i andres udsagn samt i tekster og

andre udtryksformer fra forskellige tider

fortolke, vurdere og perspektivere tekster og andre udtryksformer ud fra såvel umiddelbar oplevelse som analytisk forståelse

kende forskellige genrer og deres blandingsformer inden for fiktion og ikke-fiktion

gøre rede for genre, kommunikation, komposition, fortælleforhold, fremstillingsform, tema og motiv, sprog og stil samt meningen i tekster og andre udtryksformer selvstændigt og i samspil med andre

udtrykke sig i billeder, lyd og tekst i såvel enkle som mere komplekse produktioner i en form, der passer til situationen, samt i dramatisk form

søge information på forskellige måder og i forskellige medier samt vælge den informationskilde, der er mest hensigtsmæssig.

 

10. klassetrin

 

Det talte sprog

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

bruge talesproget sikkert og varieret i samtale, samarbejde og diskussion samt irespekt for modtageren

vælge den mundtlige genre, der passer bedst til situationen, og udtrykke sig med personlig sikkerhed og selvstændighed

fremlægge og formidle stof med indsigt i, hvilken form der passer til situationen, og hvilke hjælpemidler der bedst støtter hensigten

udtrykke fantasi, følelser, tanker, erfaringer og viden i en sammenhængende og veldisponeret form

bruge kropssprog og stemme som udtryksmiddel afpasset efter genre og kommunikationssituation

bruge hjælpemidler, der støtter kommunikationen, og gøre sig fri af forlæg, således at de opnår reel kontakt med tilhørerne

lytte aktivt og forholde sig åbent, analytisk og vurderende til andres mundtlige fremstilling i samtale og dialog

fungere som mødeleder, der styrer og konkluderer

forstå norsk og svensk i store træk og have kendskab til ligheder og forskelle mellem nabosprogene.

 

Det skrevne sprog - læse

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

læse sikkert og med passende hastighed i både skønlitterær og faglig læsning

benytte varierende læsemåder afpasset efter formålet - oversigtslæse, punktlæse og nærlæse

fastholde det væsentlige i en tekst ved hjælp af understregning, mindmap, referat, resumé og notater

læse op og gengive egne og andres tekster i fortolkende og dramatisk form

læse norske og svenske tekster.

 

Det skrevne sprog - skrive

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

vælge den fiktive eller ikke-fiktive genre, der passer bedst til skriveformålet

skrive til en defineret modtager som fx offentlige myndigheder og private virksomheder

skrive sammenhængende, sikkert og varieret om fantasi, følelser, tanker, erfaringer og viden i en form, der passer til situationen

skrive refererende, beskrivende, berettende, kommenterende, argumenterende og reflekterende

indsamle stof, skabe sig overblik og disponere et indhold på en måde, der fremmer hensigten med kommunikationen

styre skriveprocessen selvstændigt fra idé til færdig tekst

forholde sig til formel sproglig korrekthed og variation i egne og andres tekster

bruge regler for sammensætninger og afledninger i egne og andres tekster

bruge ordbogens opslagsdel og indholdsdel og bruge stavekontrol og autokorrektur på computer

bruge nyt afsnit, sætte tegn og markere replikker i egne tekster med sikkerhed

layoute og bruge billeder i egne tekster, så det fremmer tekstens kommunikation

skrive en læselig, personlig, rytmisk håndskrift med passende hastighed

skrive på computer med hensigtsmæssig skriveteknik

give respons på andres tekster og modtage respons på egne tekster

bruge færdigheder og erfaringer fra responsarbejdet bevidst ved individuelt arbejde

bruge skrivning bevidst og reflekterende som hjælpemiddel i andre sammenhænge som logbog og hurtigskrivning og i forbindelse med notatteknik.

 

Sprog, litteratur og kommunikation

 

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

bruge og gøre rede for sproget som middel til konfliktløsning, overtalelse, underholdning, argumentation, manipulation, formidling af viden samt sprogets poetiske funktion

gøre rede for hensigtsmæssige og uhensigtsmæssige måder at kommunikere på

gøre rede for samspillet mellem sprog, tekst, genre, indhold og situation

forholde sig analytisk og vurderende til sprog, sprogbrug og sprogrigtighed i deres egne og andres tekster

vise indsigt i og gøre rede for betydningen af sproglige virkemidler og bruge dem bevidst

vise indsigt i forskellige sætningstyper og sætningsled samt ordklasserne og deres funktion i sproget

anvende viden om litteraturens foranderlighed gennem tiderne og om, at litteraturen afspejler den tid, den er blevet til i

kende til det danske sprogs udvikling og mangfoldighed

vurdere og perspektivere værdier og værdiforestillinger i andres udsagn samt i tekster og andre udtryksformer fra forskellige tider

deltage aktivt i valg af stof, herunder nyere og ældre litteratur, som har betydning for deres egen personlige udvikling

fortolke, vurdere og perspektivere tekster og andre udtryksformer ud fra såvel umiddelbar oplevelse som analytisk fordybelse

vise indsigt i forskellige genrer og deres blandingsformer inden for fiktion og ikke-fiktion

gøre rede for genre, kommunikation, komposition, fortælleforhold, fremstillingsform, tema og motiv, sprog og stil samt meningen i tekster og andre udtryksformer selvstændigt og i samspil med andre

forholde sig til tekster og andre udtryksformer, herunder samspillet mellem litteraturen og andre kulturudtryk, og til litteraturens og forskellige mediers stilling i samfundet og betydningen for den enkelte og for fællesskabet

udtrykke sig i billeder, lyd og tekst i såvel enkle som mere komplekse produktioner i en form, der passer til situationen, samt i dramatisk form

søge informationer på forskellige måder og i forskellige medier samt vælge den informationskilde, der er mest hensigtsmæssig.

 

Læseplan for faget Dansk

 

Læseplanen indeholder en angivelse af undervisningens progression i de fem dansk-faglige forløb.

Grundlaget for undervisningen er dels de faglige dimensioners indbyrdes sammenhæng og deres betydning for elevernes, personlige, sociale og kulturelle liv, og dels elevernes egne og fælles erfaringer, oplevelser, fantasi, tanker, følelser og viden. Centralt i faget står arbejdet med sprog og litteratur. Læseplanen danner grundlag for en helhedspræget undervisning, hvor faglige aktiviteter og fagligt stof indgår i forskellige kombinationer. Alsidighed i tekstvalg og arbejdsformer skal understøtte elevernes alsidige personlige udvikling.

Tekstudvalget er vigtig i relation til elevernes tilegnelse af egne værdier og holdninger. Derfor lægges der vægt på, at tekstudvalget er bredt. De tekster, som afspejler et kristent menneskesyn, bør tilgodeses, samtidig med at alsidigheden i dansk litteratur bevares. Derfor suppleres følgende læseplan med en tekstoversigt, som angiver anbefalinger af tekster samt anbefalinger af forfattere uden for den opførte liste under fagets slutmål. Den er ikke bindende, men vejledende. Vurdering og perspektivering i forbindelse med arbejdet med tekster tager afsæt i et kristent menneskesyn.

 

1. forløb – 1.-2. klassetrin

 

Hver enkelt elev arbejder med sproget i mange forskellige situationer: ved at tale, ved at lytte til andre, ved at skrive og læse samt ved at udforske sproget, bl.a. gennem leg og eksperimenter.

Hovedvægten lægges på arbejdet med de elementære læse-, skrive- og stavefærdigheder.

 

Det talte sprog

 

Eleverne opøver deres færdighed i at udtrykke sig mundtligt ved at lytte og ved at arbejde med gode fortælle- og samtalevaner, herunder at tage ordet efter tur, være opmærksom og udtrykke sig i forhold til situationen. Stoffet hentes fra ældre og nyere børnelitteratur, og fra elevernes og lærerens egne tekster ud fra egne og fælles erfaringer.

Arbejdsformerne veksler, så eleverne vænner sig til at tale og lytte i små grupper og større forsamlinger som klasse eller årgang.

Eleverne skal arbejde med at

lege og eksperimentere med lyde, ord, sprog og tekster

amtale, fx om fælles oplevelser, fælles undervisningsstof, elevernes hverdag i og uden for skolen

ortælle om egne oplevelser, tanker og følelser

dramatisere fortællinger og oplevelser

lytte til andre elever og til lærerens oplæsning og fortællen.

 

Det skrevne sprog – læse

 

Centralt står elevens tilegnelse af læsestrategier og læseforståelse baseret på læseoplevelse og læselyst. Der arbejdes med læsning individuelt og i såvel små grupper som samlet i klassen. Det vigtigste stof er et bredt og varieret udvalg af nye og ældre skønlitterære og faglige tekster, der er skrevet for aldersgruppen.

Eleverne skal arbejde med at

indlære bogstavernes navn, form og lyd

beherske grundlæggende læsestrategier

læse alene og sammen med en makker

læse i bøger og på computer

læse enkle tekster højt for hinanden og for læreren

undersøge samspillet mellem billede og tekst.

 

Det skrevne sprog – skrive

 

Eleverne opøver deres færdighed i skriftlig fremstilling på grundlag af sammenhængen mellem mundtlighed, skriftlig udfoldelse og læsning. Der arbejdes med skrivelyst, stavestrategier og skriftligt udtryk. Eleverne opøver deres sikkerhed i at skrive trykbogstaverne i hånden og begynder en sammenhængende grundskrift, før skrivningen af de trykte bogstaver automatiseres. Der arbejdes med skrivning på tastatur og anvendelse af de enkleste funktioner i tekstbehandling.

Arbejdsformen er i første omgang individuel skrivning af bogstaver, ord og små tekster, men der skrives også forskellige tekster i fællesskab. Udgangspunktet for skrivningen er elevernes egne og fælles oplevelser og tanker ud fra læste tekster og andre udtryksformer.

Eleverne skal arbejde med at

skrive små og store trykbogstaver i rigtig form, med rigtig skrivemåde og indbyrdes højdeforhold

skrive tekster ud fra deres fantasi og erfaring

stave almindelige og lydrette ord i egne tekster

skrive med rigtigt greb, skrivestilling og med rigtige bevægelser

skrive på computer og åbne, lukke og gemme tekstfiler.

 

Sprog, litteratur og kommunikation

 

Arbejdet med sprog, tekster og andre udtryksformer støttes af samtale om, hvad sprog, tekster og andre udtryksformer er, hvordan de fungerer, og hvad de betyder for mennesker.

Der arbejdes med forholdet mellem udtryk og indhold, mellem tale og skrift samt mellem tekst og billede. Der lægges vægt på samværet og den frie samtale om oplevede/oplæste tekster og andre udtryksformer med udgangspunkt i elevernes egen oplevelse og forståelse af dem. Der arbejdes med oplevelse, meddigtning, forståelse og fortolkning.

Den overvejende del af arbejdet foregår i større fællesskaber, fx klassen, men eleverne skal også vænne sig til at samtale om indhold og udtryk i mindre grupper og til at skrive ud fra deres oplevelser.

Eleverne skal arbejde med at

lege og eksperimentere med ord og sprog

samtale om eget og andres sprog, som de oplever det i tale, tekst og andre

udtryksformer

samtale om samspillet mellem tekst, billede og lyd.

Eleverne kan arbejde med at

producere lyd- og videooptagelser i mindre produktionshold

 

I første forløb omfatter undervisningen især

ældre og nyere børnelitteratur, fx billedbøger, historier, eventyr, sagn og myter, sange og salmer, rim og remser

levernes og lærerens egne tekster, fx fortællinger, beretninger, sagsfremstilling, digte, breve, arbejdsbøger, personlige og fælles ordbøger, fælles databaser

ordforråd og begrebsdannelse

elementær sprogiagttagelse af bl.a. tekst, ytring, sætning, rim og rytme, ordspil

sprogets æstetiske muligheder, bl.a. rim, rytme, ordspil, symboler

andet stof, fx sang og sanglege, tegning, illustrationer, trykning, brug af skolebibliotekets forskellige muligheder

anden fiktion, fx tegneserier, tegnefilm, film og video

sagtekster, fx fagbøger, håndbøger med billedmateriale

skærmtekster, fx på computer og undertekster i film

andre udtryksformer, fx film, video, dias, lydbånd, billeder, fotografier, tegninger computerspil

drama og teater

småtekster på norsk og svensk.

 

2. forløb – 3.- 4. klassetrin

 

Hovedvægten lægges i dette forløb på elevernes arbejde med begreber og praktiske færdigheder gennem oplevelse, udforskning og erfaring, og de danskfaglige dimensioners indbyrdes sammenhænge er grundlaget for undervisningen.

De elementære læse-, skrive- og stavefærdigheder udvikles og automatiseres.

 

Det talte sprog

 

Der arbejdes med elevernes begrebsdannelse og færdighed i mundtlig fremstilling. Samtalen i klassen er stadig central, men elevernes indlæg og fortællinger er mere strukturerede og sammenhængende. Samtalens grundvilkår respekteres, og eleverne tager ordet efter tur, lytter opmærksomt og styrer efterhånden selv dialogen i mindre grupper.

Udgangspunktet for aktiviteterne er fortsat elevernes egne og fælles tekster samt ældre og nyere børnelitteratur og andre udtryksformer.

Eleverne skal arbejde med at

samtale og fortælle i improviserede og indøvede situationer

planlægge og gennemføre mundtlig redegørelse og sagsfremstilling

skabe sammenhæng mellem egne og andres spørgsmål og svar

artikulere tydeligt og bruge kropssprog i deres mundtlige udtryk

udtrykke sig musisk og skabende i ord, tekst og drama

lytte til andre elevers og lærerens oplæsning, indlæg og fortællen

høre norsk og svensk sprog og samtale om ligheder og forskelle i betydning og udtale.

 

Det skrevne sprog – læse

 

I 3. og 4. klasse konsolideres og automatiseres læsningen ved, at eleverne læser meget og læser mange varierede teksttyper med differentierede læseopgaver. Deres læselyst stimuleres, og opmærksomheden rettes i stigende omfang mod teksters opbygning og sproglige udformning.

Der arbejdes med læsning af faglige og skønlitterære tekster og forskellige læseteknikker afpasset efter læseformålet.

Arbejdsformen veksler mellem individuel læsning og læsning i mindre og større grupper.

Læsestoffet hentes fra et alsidigt udbud af fiktive og ikke-fiktive tekster skrevet for aldersgruppen, men i varierende sværhedsgrad.

Eleverne skal arbejde med at

læse selvstændigt og sammen med en makker

læse i bøger og på computer og fjernsyn

benytte forskellige læsestrategier

læse alene eller parvis, fx med henblik på fremlæggelse for større grupper

forberede og gennemføre oplæsning for andre

læse lette svenske og norske tekster.

 

Det skrevne sprog – skrive

 

Eleverne træner deres skriftlige udtryksfærdighed på grundlag af sammenhængen mellem mundtlighed, skriftligt udtryk og læsning.

Der arbejdes med skriveprocessen, herunder stofindsamling og ideudveksling. Eleverne skriver sammenhængende beskrivelser og beretninger, og arbejder med flere måder at opbygge handlingen i en tekst på. Arbejdsopgaverne lægger op til både individuel skrivning og skrivning af fælles tekster i mindre grupper.

Valget mellem håndskrivning og brug af tekstbehandling foretages på grundlag af overvejelser over metodernes hensigtsmæssighed i de enkelte tilfælde.

Eleverne skal arbejde med at

skrive egne og fælles tekster

skrive små impulsive og eksperimenterende tekster

anvende punktum, afsnit og replikgengivelse i egne tekster

stave med stigende korrekthed i egne tekster, herunder almindelige ord, samt anvende lydregler og verbers og substantivers bøjningsformer

skrive sammenbundet grundskrift med øje for skriftens form, binding og hældning

skrive på computer med hensigtsmæssig skriveteknik

udføre og indsætte enkle illustrationer i egne tekster.

 

Sprog, litteratur og kommunikation

 

Undervisningen i arbejdet med litteratur og andre udtryksformer bygger på samvær og samtale med udgangspunkt i elevernes umiddelbare oplevelse og forståelse af litterære tekster og andre udtryksformer – både fælles, oplæste og selvlæste.

I arbejdet med det sproglige udtryk og med sprog og sprogbrug inddrages elementer af sproglæren. Der arbejdes bl.a. med sætningers opbygning, ordklasser og bøjningsformer og sammensætninger.

Der arbejdes såvel fælles som individuelt med oplevelse, meddigtning, forståelse og fortolkning.

Eleverne skal arbejde med at

iagttage og forholde sig til eget og andres sprog i tale, tekst og andre udtryksformer

samtale om og forholde sig til tekster

producere tekster og andre udtryksformer

undersøge genre, handlingsforløb, person- og miljøskildring i tekster og andre udtryksformer

samtale og forholde sig til kommunikation, herunder afsender, modtager og situation i forskellige genrer

optage planlagte lyd- og videoproduktioner i mindre produktionshold

forholde sig til samspillet mellem billede og tekst i egne og andres produktioner

bruge skolebibliotekets tilbud og muligheder, herunder søge i bøger og på internet.

Undervisningen i 2. forløb omfatter især

nyere og ældre litteratur som romaner, digte, noveller, eventyr, myter og sagn, sange og salmer

elevernes egne og fælles skriftlige og mundtlige tekster, fx fiktive og ikke-fiktive handlingsforløb, fortællinger, beskrivelser og enkel sagsfremstilling, referater, drama, breve, anmeldelser, dagbog, logbog

anden fiktion, fx drama, teater, film og video, tegnefilm, billedbog

litterære sammenhænge, fx forfatterskab, genre og tema

talt og skrevet sprogs æstetik

ældre og nyere dansk sprog, varianter af dansk sprog, let og svært sprog

sagtekster, fx aviser og blade, fagbøger

skærmtekster, fx undertekster, databaser, elektronisk post

billeder, fx fortællende og informative billeder

andet stof, fx skilte, plakater, opslag, hørespil

andre aktiviteter, fx sang, illustrering og udstilling

norske og svenske tekster og andre udtryksformer.

 

3. forløb – 5.- 6. klassetrin

 

Hovedvægten lægges på elevernes fortsatte arbejde med begreber og praktiske færdigheder gennem oplevelse, udforskning, erfaring og begyndende analyse, ligesom de danskfaglige dimensioners indbyrdes sammenhænge er grundlaget for undervisningen.

Læse-, skrive- og stavefærdigheder udvikles og konsolideres.

 

Det talte sprog

 

Der arbejdes med fortsat udvikling af elevernes begrebsdannelse og færdighed i mundtlig fremstilling. Dialogen i klassen og i mindre grupper er central, og i denne forbindelse bliver kravene til struktur, disponering og argumentation stadig større. Der fokuseres på den mundtlige udtryksform gennem arbejdet med kropssprog, artikulation og frasering. Både fortælling og forberedt mundtlig fremstilling står centralt i undervisningen. Der fokuseres fortsat på at bruge sproget hensigtsmæssigt og i respekt for modtageren.

Elevernes egne og fælles tekster og fiktive og ikke-fiktive tekster og andre udtryksformer er centrale stofområder.

Eleverne skal arbejde med at

udtrykke sig med ord, sprog, tekster og andre udtryksformer

udforske sprog og tekster gennem samtale, øvelser og eksperimenter

samtale i klassen og i grupper

deltage i saglige drøftelser og diskussioner

lytte til andre elevers og lærerens oplæsning og fremlæggelse

fremlægge en længere mundtlig præsentation

benytte forskellige hjælpemidler til støtte for den mundtlige fremstilling

dramatisere

iagttage og udarbejde medieproduktioner

lytte til norsk og svensk sprog og deltage i samtale om indhold og betydning samt sproglige forskelle og ligheder.

 

Det skrevne sprog – læse

 

Der arbejdes med udvikling og konsolidering af elevernes læsefærdigheder. Læselyst, læsevaner, læseformål, læsehastighed og læsemåder er centrale begreber i læsearbejdet. Både kvaliteten og kvantiteten af læsestof spiller en vigtig rolle i den daglige undervisning. Således læser eleverne et bredt udvalg af både skøn- og faglitterære genrer, og de opøver en indsigt i genrekendetegn og forskellige teksters opbygning og sproglige udformning. Arbejdsformerne varieres, så der både læses fælles i klassen, læses i par og læses individuelt på skolebiblioteket, hjemme og i klassen.

Eleverne skal arbejde med at

læse selvstændigt – stillelæsning

læse højt

forberede og gennemføre oplæsning

benytte forskellige læseteknikker

nærlæse kortere tekststykker

blive fortrolige med varierede læsemåde afhængigt af læseformål

læse skærmtekster

genfortælle og referere læste tekster

læse enkle norske og svenske tekster i forskellige genrer.

 

Det skrevne sprog – skrive

 

Eleverne udvikler deres skriftlige udtryksfærdighed på grundlag af sammenhængen mellem mundtlighed, skriftligt udtryk og læsning. Der lægges i stigende grad vægt på samspillet mellem sprog, teksttype, indhold, disponering og situation.

I skriveprocessen indgår arbejdet med respons og redigering af tekster i flere omgange.

Indholdet i skrivearbejdet hentes fra elevernes egne og fælles ideer, erfaringer og viden og fra stof søgt i fx bøger og på internettet.

Der arbejdes med håndskrift og skrivning på computer og med layout og skriftformer, æstetisk og funktionelt, i såvel elevernes egne produkter som i publikationer. Valget mellem håndskrivning og brug af tekstbehandling foretages på grundlag af overvejelser over metodernes hensigtsmæssighed i forhold til indhold og udtryk i de enkelte tilfælde.

Arbejdsformerne varieres, så eleverne både arbejder individuelt og fælles med deres tekster, og således at teksterne anvendes i forskellige sammenhænge.

Eleverne skal arbejde med at

skrive selvstændigt

skrive fælles tekster

formulere sig ved hjælp af hurtigskrivning

skrive ud fra mindmap og brainstorm

indsamle og udvælge stof

disponere tekster

formulere sig i forskellige genrer

give respons på tekster og bearbejde tekster ud fra modtaget respons

stave korrekt i egne tekster, samt anvende lydregler og forskellige ordklassers bøjningsformer

skrive sammenbundet grundskrift med øje for skriftens form, binding og hældning

skrive hurtigt og sikkert i hånden og skrive på computer med hensigtsmæssig skriveteknik

anvende forskellige funktioner i tekstbehandlingsprogrammer

anvende periodeadskillelse (punktum og andre fuldpausetegn) og kommatering

anvende illustrering og layout hensigtsmæssigt i egne tekster.

 

Sprog, litteratur og kommunikation

 

Elevernes iagttagelser, oplevelser og eksperimenter danner grundlag for et bredt arbejde med sprog og talte og skrevne tekster samt andre udtryksformer. Begreber fra sproglæren inddrages i arbejdet med sproglige udtryksformer.

Undervisningen i litteraturforståelse bygger på samvær og samtale om litteratur med udgangspunkt i elevernes umiddelbare oplevelse og forståelse af litterære tekster, både oplæste og selvlæste. Begyndende analytisk forståelse af sammenhænge mellem sprog, genre, handlingsforløb, personer og miljø samt synsvinkel spiller en vigtig rolle i arbejdet med litteratur og andre udtryksformer.

Der arbejdes med indhold, udtryk og æstetik.

Arbejdsformerne varierer mellem fælles samtale om stoffet i klassen, individuelt arbejde og samarbejde parvis eller i mindre grupper. Der arbejdes med oplevelse, meddigtning, analyse, fortolkning og forståelse.

Eleverne skal arbejde med at

iagttage og analysere sproglige forhold, fx ældre og nyere dansk, skriftsprog og talesprog, varianter af dansk, let og svært sprog, ligheder og forskelle mellem dansk og andre sprog, tosprogethed, sproglig variation

undersøge og beskrive grammatiske udtryk og deres anvendelse og betydning i sproget

undersøge og beskrive ordenes opbygning, sammensætninger og afledninger

vurdere og beskrive teksters kommunikationsforhold, herunder afsender, modtager, medie og situation

undersøge genre, handlingsforløb, komposition og person- og miljøskildring i tekster og andre udtryksformer

analysere litterære sammenhænge, fx forfatterskab, genre, tema og motiv

fortolke og meddigte

bearbejde synsindtryk, herunder billedmæssige, rumlige og kropslige udtryk, samt at anvende billeder som udtryk

benytte skolebibliotekets tilbud og muligheder

bearbejde norske og svenske tekster og andre udtryksformer med henblik på kendskab til sproglige ligheder og forskelle.

Undervisningen i 3. forløb omfatter især

nyere og ældre fiktive tekster, fx romaner, noveller, eventyr, digte, myter og sagn, sange og salmer, børnelitteratur

ikke-fiktive tekster, fx aviser og fagblade, fagbøger, brugsanvisninger, opskrifter '

anden fiktion, fx teater, film og video, tegnefilm, tegneserier, computerspil

elevernes individuelle og fælles mundtlige og skriftlige tekster, herunder fiktive og ikke-fiktive handlingsforløb, fortællinger, beskrivelse og sagsfremstilling, referater, digte, drama, breve, anmeldelser og rapporter

notater, dagbog og logbog

sprogets sammenhæng med kultur og litteratur

grammatiske begreber, fx helsætning, ledsætning, sætningers opbygning og de vigtigste sætningsled

ordklasser og bøjningsformer

sprogs og teksters opbygning og æstetik

billeder, fx fortællende og informative billeder, billedkunst

skærmtekster, fx undertekster, databaser, elektronisk post, hjemmesider.

andet stof, fx skilte, plakater, opslag, plancher, radioudsendelser og båndoptagelser

tekster og andre udtryksformer på svensk og norsk.

 

4. forløb – 7.- 9. klassetrin

 

Bearbejdelsen af oplevelser og erfaringer støttes i stigende grad af analytisk virksomhed. Helheden i faget er central og de danskfaglige dimensioner integreres videst muligt i arbejdet med sprog, tekster og andre udtryksformer.

Det talte sprog

Der arbejdes med samtale og længere mundtlig fremstilling samt med mødeteknik og forskellige former for debat. I forbindelse med fremlæggelser og præsentationer anvendes forskellige hjælpemidler til støtte for den mundtlige fremstilling, fx tavle, dias, overheadprojektor, præsentationsprogrammer og lyd.

Kropssprog, artikulation, stemmestyrke, tempo og rytme indgår centralt i elevernes arbejde med sikkerheden i mundtlig fremstilling.

Eleverne skal arbejde med at

samtale om og debattere forskellige emner i klassen og i grupper

udforske og benytte sproget gennem samtale, øvelser, lege og eksperimenter

præsentere en længere mundtlig fremstilling, fx fortælling, redegørelse og foredrag

tage notater

referere

argumentere, dokumentere og begrunde

ramatisere

finde ligheder og forskelle i betydning og udtale på dansk og norsk og svensk.

 

Det skrevne sprog – læse

 

Der arbejdes med litterær og faglig læsning af tekster i bøger og på skærm. Læsehastighed, læsesikkerhed og læsevaner er centrale områder i arbejdet med læsning. Elevernes læselyst og deres forståelse af det læste plejes gennem varierede samtaler om læsestoffet.

Bevidstheden om hensigtsmæssige læsemåder – afhængig af genre, krav og læseformål – er med til at forberede eleverne til sikre og selvstændige læsere.

Læsningen er ikke kun et individuelt anliggende, men må gøres til genstand for undervisning i mange forskellige sammenhænge. Skolebiblioteket indgår i arbejdet med at fokusere på læsemiljøer og læselyst.

Eleverne skal arbejde med at

læse selvstændigt

læse med specifikke formål

forberede og gennemføre oplæsning og fremførelse

vælge læsemåde i forhold til læseformål og teksttype

genfortælle, referere og resumere

undersøge ligheder og forskelle i udtale, betydning og stavning på dansk og norsk, svensk.

 

Det skrevne sprog – skrive

 

Elevernes træner deres skriftlige udtryksfærdighed på grundlag af sammenhængen mellem mundtlighed, skriftligt udtryk og læsning. Der arbejdes med tekstens klarhed og forståelighed og samspillet mellem genre, indhold og situation.

Der arbejdes med layout og skriftformer, æstetisk og funktionelt, i såvel elevernes egne produkter som i færdige publikationer. Responsarbejde og redigeringsfaser er integrerede dele af skriveprocessen.

Med grundskriften som udgangspunkt arbejdes der med udvikling af personlig skrift. Anvendelsesmuligheder, fordele og ulemper ved henholdsvis tekstbehandling og håndskrivning undersøges og diskuteres.

Eleverne skal arbejde med at

indsamle og udvælge stof til egne tekster

disponere og organisere både kortere og længere tekster

skrive i forskellige fiktive og ikke-fiktive genrer

anvende sproglig fantasi, variation, præcision og korrekthed

vurdere og bearbejde egne og andres tekster – både hvad angår indhold og udformning

stave korrekt

anvende korrekt tegnsætning i egne tekster

anvende layout, skrift, illustrering og andre grafiske virkemidler

skrive læseligt og hurtigt – og med at give håndskriften et personligt præg

anvende forskellige funktioner i tekstbehandling, desktoppublishing og præsentationsprogrammer

skrive hurtigt og hensigtsmæssigt på computer.

 

Sprog litteratur og kommunikation

 

Med udgangspunkt i sammenhængen mellem indhold, betydning og form arbejdes der med samspillet mellem genre, teksttype, sprog, indhold og situation, sprogets muligheder og sprog og teksters æstetik. Sproglære indgår i arbejdet med sprog, sprogbrug og sprogrigtighed.

Med udgangspunkt i elevernes oplevelse og forståelse af litterære tekster og andre udtryksformer arbejdes der med analyse, fortolkning og vurdering af både indhold og udtryk.

Arbejdet med at analysere, fortolke, vurdere og perspektivere foregår i små og større fællesskaber, men også elevernes individuelle tekstarbejde prioriteres.

Eleverne skal arbejde med at

undersøge og vurdere kommunikationsforhold, herunder massekommunikation, kommunikationsformer og mediebegrebet

beskrive og anvende sætningens opbygning og de vigtigste sætningsled

iagttage, beskrive og vurdere tekster, bl.a. genre, kontekst, komposition, udtryksform, layout og andre grafiske virkemidler

undersøge og beskrive sproglige udtryk og forhold, herunder sprogbrug, fx social, regional og aldersbestemt variation i sproget, dansk som andetsprog, stilistisk variation, sprogfunktioner, sprogets udvikling, sprogslægtskab og etymologi

undersøge og vurdere samspillet mellem tekstens udsagn og læserens oplevelse

undersøge litterære sammenhænge, fx periode, forfatterskab, genre, tema og motiv

analysere, meddigte og fortolke tekster og andre udtryksformer

undersøge, beskrive og vurdere litterære genrer, persontegning og miljøbeskrivelse, handlingsforløb og -elementer, synsvinkel og fortællerrolle, komposition og fremstillingsformer, sproglige udtryk

iagttage og udarbejde medieproduktioner

benytte bibliotekets muligheder, herunder samlinger og databaser

undersøge og beskrive ligheder og forskelle i betydning, stavning og udtale i norsk og svensk.

Undervisningen i 4. forløb omfatter især

nyere og ældre skønlitterære tekster fx, romaner, noveller, digte, folkeviser, fabler, eventyr, essays, fortællinger, sagn og myter

sagtekster: fagtekster, avistekster, leksika, ordbøger og andre håndbøger, reklamer, og fx erindringer, biografier, rejsebeskrivelser, dagbøger, breve, debatindlæg, dagsordener, brugsanvisninger, pjecer, love, kontrakter, forsikringspolicer og –betingelser, ugeblade og magasiner

anden fiktion, fx film, tegneserier, musikvideo, tv- og radiospil, computerspil

elevernes egne og fælles mundtlige og skriftlige tekster, fx fiktive og ikke fiktive handlingsforløb, fortællinger, redegørelser, genstands-, person- og procesbeskrivelse, logbog og dagbog

litterære perioder, herunder litteraturens almengyldighed og historiske tilknytning

grammatiske udtryk samt forhold vedrørende ordforråd og orddannelse, faste udtryk og vendinger

referat og resume

interview

manuskripter, dispositioner og notater

layout, illustrationer og forhold vedrørende indhold og udtryk

billedsprog, rim, rytme og andre klangfigurer, ironi, ordspil

faktion

skærmtekster, fx tekst-tv, databaser, elektronisk post

faktaprogrammer i elektroniske medier og film: nyhedsudsendelser og fx reportage, radiomontage, oplysende og debatterende udsendelser

multimediepræsentationer

billeder, fx fortællende og informative billeder, billedkunst, billedforløb, illustrationer

tekster og medieproduktioner eller andet stof med norsk og svensk tekst og tale.

 

5. forløb – 10. klassetrin

 

Faget dansk i 10. klasse består af den obligatoriske undervisning og – for nogle elevers vedkommende – dansk som tilbudsfag. Trinmålene skal anvendes både i den obligatoriske undervisning og i tilbudsfaget. Ud fra undervisningens varierede tilrettelæggelse og handleplaner for den enkelte elev arbejdes der frem mod disse.

Hovedvægten i undervisningen lægges på samspillet mellem analytisk virksomhed, vurdering og valg af handlemuligheder – personligt og i fællesskab med andre.

Med udgangspunkt i elevernes øgede modenhed og omverdensforståelse arbejdes der med bredere sammenhænge og mere komplicerede strukturer i analysen og i fordybelsen i sprog, tekster og andre udtryksformer.

De danskfaglige dimensioner integreres i videst muligt omfang, og de indgår i sammenhænge med andre fag og fagområder.

Det talte sprog

Der arbejdes med forskellige mundtlige fremstillingsformer i varierede situationer og sammenhænge. Analyse og vurdering af samtale- og fremstillingsformer spiller en væsentlig rolle i det fælles arbejde, og anvendelse af hjælpemidler og fokus på kropssprog og personlig fremtræden indgår centralt i elevernes arbejde med sikkerheden i mundtlig fremstilling.

Arbejdet med at planlægge og tilrettelægge mundtlige fremstillingsforløb foregår både individuelt og i mindre grupper.

Eleverne skal arbejde med at

deltage i emne- og paneldiskussioner

udforske og benytte sproget gennem samtale, øvelser, lege og eksperimenter

præsentere en længere mundtlig fremstilling, fx fortælling, redegørelse og foredrag evt. med efterfølgende debat

tage notater

referere

argumentere, dokumentere og begrunde

dramatisere

finde ligheder og forskelle i betydning og udtale på dansk og norsk og svensk.

 

Det skrevne sprog – læse

 

Der arbejdes med litterær og faglig læsning af tekster i bøger og på skærm. Læsehastighed, læsesikkerhed og læsevaner er centrale områder i arbejdet med læsning. Elevernes læselyst og deres forståelse af det læste opmuntres gennem varierede samtaler om indhold og form og gennem præsentation af alsidigt læsestof.

Bevidstheden om hensigtsmæssige læsemåder – afhængig af genre, krav og læseformål er med til at sikre, at eleverne bliver stabile og selvstændige læsere.

Eleverne skal arbejde med at

læse selvstændigt og med passende hastighed

udvikle hensigtsmæssige arbejdsvaner og strategier inden for studieteknik

forberede og gennemføre oplæsning og fremførelse

vælge læsemåde i forhold til læseformål og teksttype

genfortælle, referere og resumere

undersøge ligheder og forskelle i udtale, betydning og stavning, dansk, norsk og svensk.

 

Det skrevne sprog – skrive

 

De forskellige skriftlige udtryksformer indbygges i højere grad i større selvstændige eller gruppevise arbejdsforløb, fx projektarbejde og den obligatoriske selvvalgte opgave. Færdigheden i skriftligt at fastholde og bearbejde faglig viden og egne tanker og følelser trænes.

Der arbejdes med tekstens klarhed og forståelighed og samspillet mellem genre, indhold og situation. Layout og skriftformer, æstetisk og funktionelt, i såvel elevernes egne produkter som i færdige publikationer har stor opmærksomhed i udarbejdelsen af skriftlige produktioner. Responsarbejde, redigerings- og korrekturfaser er integrerede dele af skriveprocessen.

Der arbejdes med udvikling af den personlige skrift samt skriftformer til særlige formål. Tekstbehandling og desktoppublishing anvendes, når det er naturligt og hensigtsmæssigt i forbindelse med skriftligt arbejde.

Eleverne skal arbejde med at

indsamle og udvælge stof til egne tekster

disponere og organisere både kortere og længere tekster og publikationer

udarbejde målrettede skriftlige henvendelser, fx ansøgninger og læserbreve

skrive i forskellige fiktive og ikke-fiktive genrer

anvende sproglig fantasi, variation, præcision og korrekthed

vurdere og bearbejde egne og andres tekster – både hvad angår indhold og udformning

anvende layout, skrift, illustrering og andre grafiske virkemidler

skrive læseligt og hurtigt – og med at give håndskriften et personligt præg

anvende forskellige funktioner i tekstbehandling, desktoppublishing og præsentationsprogrammer.

 

Sprog litteratur og kommunikation

 

Med udgangspunkt i sammenhængen mellem indhold, betydning og form arbejdes der med samspillet mellem genre, teksttype, sprog, indhold og situation, sprogets mangfoldige muligheder og sprog og teksters æstetik.

Sproglære og arbejdet med den grammatiske terminologi indgår i arbejdet med sprog, sprogbrug og sprogrigtighed.

De enkelte elevers oplevelse og forståelse af litterære tekster og andre udtryksformer danner udgangspunkt for et fordybende arbejde med analyse, fortolkning og vurdering af både indhold og udtryk. Bevidstheden om samspillet mellem tekst, metode og tolkning er central i undervisningen i litteratur og litteraturforståelse.

Arbejdet med at analysere, fortolke, vurdere og perspektivere foregår i små og større fællesskaber, men også elevernes selvstændige tekstarbejde prioriteres.

Eleverne skal arbejde med at

undersøge og vurdere kommunikationsforhold, herunder massekommunikation, kommunikationsformer og mediebegrebet

iagttage, beskrive og vurdere tekster, bl.a. genre, kontekst, komposition, udtryksform, layout og andre grafiske virkemidler

undersøge og beskrive sproglige udtryk og forhold, herunder sprogbrug, fx social, regional og aldersbestemt variation i sproget, dansk som andetsprog, stilistisk variation, sprogfunktioner, sprogets udvikling, sprogslægtskab og etymologi

undersøge og vurdere samspillet mellem tekstens udsagn og betydningen for den enkelte læser

undersøge litterære sammenhænge, fx periode, forfatterskab, genre, tema og motiv

analysere, meddigte og fortolke tekster og andre udtryksformer

undersøge, beskrive og vurdere litterære genrer, persontegning og miljøbeskrivelse, handlingsforløb og -elementer, synsvinkel og fortællerrolle, komposition og fremstillingsformer, sproglige udtryk

undersøge samspillet mellem litteraturen og andre kulturudtryk fra forskellige perioder

iagttage og udarbejde medieproduktioner

beskrive og undersøge andre udtryksformers æstetiske virkemidler

benytte bibliotekets muligheder, herunder samlinger og databaser

undersøge og beskrive ligheder og forskelle i betydning, stavning og udtale i norsk og svensk.

Undervisningen i 5. forløb omfatter især

nyere og ældre skønlitterære tekster, fx romaner, noveller, digte, værker som har fået klassikerstatus, ungdomskulturens tekster, folkeviser, fabler, sagaer, eventyr, essays, fortællinger, sagn og myter

sagtekster: fagtekster, avistekster, leksika, ordbøger og andre håndbøger, reklamer, og fx erindringer, biografier, rejsebeskrivelser, dagbøger, breve, læserbreve, debatindlæg, anmeldelser, dagsordener, brugsanvisninger, pjecer, love, kontrakter, forsikringspolicer og –betingelser, henvendelser til offentlige myndigheder og private virksomheder

ugeblade og magasiner

anden fiktion, fx film, tegneserier, musikvideo, tv- og radiospil, computerspil

elevernes egne og fælles mundtlige og skriftlige tekster, fx fiktive og ikke fiktive handlingsforløb, fortællinger, redegørelser, genstands- , person- og procesbeskrivelse, logbog og dagbog

litterære perioder, herunder litteraturens almengyldighed og historiske tilknytning

grammatiske udtryk samt forhold vedrørende ordforråd og orddannelse, faste udtryk og vendinger

referat og resume

interview

manuskripter, dispositioner og notater

layout, illustrationer og forhold vedrørende indhold og udtryk

billedsprog, rim, rytme og andre klangfigurer, ironi, ordspil

faktion, fx dokumentarisme, dramadokumentarisme, rekonstruktion

skærmtekster, fx tekst-tv, databaser, elektronisk post

faktaprogrammer i elektroniske medier og film: nyhedsudsendelser og fx reportage, radiomontage, oplysende og debatterende udsendelser

multimediepræsentationer

billeder, fx fortællende og informative billeder, billedkunst, billedforløb, illustrationer

tekster og medieproduktioner eller andet stof med norsk og svensk tekst og tale.

 

Bilag 1: Anbefalinger og forslag til tekster af kanonforfatterne samt fire supplerende forfattere

 

Udvalgene anbefaler tekster, som er skrevet med fed skrift. Kildehenvisninger er anført i parentes.

Kanon i dansk

Tekstforslag 1-2. klasse

Folkeviser

 

Ludvig Holberg

 

Adam Oehlenschläger

 

N.F.S. Grundtvig

Salmer: Dejlig er den himmelblå

Et barn er født i Betlehem Morgenstund har guld i mund

Det kimer nu til julefest

Steen St. Blicher

 

H. C. Andersen

Salme:

Barn Jesus i en krybbe lå (K3) Eventyr:

Prinsessen på ærten (K0-2)

Lille Idas blomster (K0-2)

Herman Bang

 

Henrik Pontoppidan

 

Johannes V. Jensen

 

Martin Andersen Nexø

 

Tom Kristensen

 

Karen Blixen

 

Martin A. Hansen

 

Peter Seeberg

 

Klaus Rifbjerg

 

Supplerende danske forfattere

 

Brorson

 

Kingo

 

Ingemann

 

Kaj Munk

 

Kanon i dansk

Tekstforslag

3-4. klasse

Folkeviser

Der stode tre skalke

Lave og Jon

Roselil og hendes moder

Ludvig Holberg

 

Adam Oehlenschläger

Sang: Der er et yndigt land (K4)

N.F.S. Grundtvig

Salmer: Nu falmer skoven trindt om land

Vær velkommen herrens år

Historiske sange: Palnatoke

Aslak

Steen St. Blicher

Sange:

Jyden han æ stærk og sej

Det er hvidt derude

H. C. Andersen

Sange: Hist hvor vejen slår en Hvor skoven dog er frisk og stor

Jylland mellem tvende have (K4)

Eventyr: Svinedrengen (K3)

Klodshans (K3)

Kejserens nye klæder (K4)

Brødre, meget langt herfra (K4)

Lille Tuk (K4)

Digt/vers:

Konen med Æggene (K3/Ttd5)

Herman Bang

 

Henrik Pontoppidan

 

Johannes V. Jensen

Sange: En sømand har sin enegang

Lev vel I gamle guder (K4)

Danmarkssangen

Martin Andersen Nexø

 

Tom Kristensen

Sang: Lirekassen (K7)

Karen Blixen

 

Martin A. Hansen

 

Peter Seeberg

 

Klaus Rifbjerg

 

Supplerende danske forfattere

 

Brorson

Salme: Op, al den ting som Gud (K7)

Kingo

 

Ingemann

Salme: I østen stiger solen (K3)

Gud ske tak og lov (K3)

Nu titte til hinanden (K3)

Sang: I alle de riger og lande (K4)

Kaj Munk

Danmark (K4)

Kanon i dansk

Tekstforslag 5-6. klasse

Folkeviser

En pige gik i enge (Ttd5)

Ludvig Holberg

Kåre Bluitgen: Niels Klims underjordiske rejse

Adam Oehlenschläger

SangI skyggen vi vanke (www)

N.F.S. Grundtvig

Salmer: Den signede dag (K9)

Påskeblomst hvad vil du her

Som forårssolen morgenrød

Velkommen igen Guds engle (K7)

Sange: Moders navn

Jeg gik mig ud en sommerdag

Steen St. Blicher

Sang: Mads Doss

Noveller: Søren Kanne

Morten Børup

H. C. Andersen

Sang: I Danmark er jeg født (K7)

Eventyr: Den standhaftige tinsoldat (K5)

Flipperne (K5)

Det døende barn (K5)

Den lille pige med svovlstikkerne (K5)

Hun duede ikke (K6)

Fyrtøjet (K7)

Grantræet

Herman Bang

 

Henrik Pontoppidan

Sang: Det lyder som et eventyr

Novelle: En stor dag (K5)

Johannes V. Jensen

Sange: Hvor smiler fager den

Folkevandringssang

Stæren /Lysfyldt morgen Solhverssang

Sommersolhvervssang

Martin Andersen Nexø

 

Tom Kristensen

Roman: Boksedrengen (K6)

Karen Blixen

Novelle: Skibsdrengens fortælling (Lfl2/K9)

Martin A. Hansen

Novelle: Strudsen (Nf6)

Peter Seeberg

 

Klaus Rifbjerg

Novelle: Det bliver regnvejr (Nf7)

Gamle husråd (Lfl2)

Roman: Kesses krig

Supplerende danske forfattere

 

Brorson

 

Kingo

Salme: Vågn op og slå på dine strenge (K9)

Ingemann

Sang: Fred hviler over land og by (K6)

Dagen går med raske fjed (K6)

Der står et slot i Vesterled (K6)

Kaj Munk

 

Kanon i dansk

Tekstforslag 7.-10. klasse

Folkeviser

Ebbe Skammelsøn (K9)

Torbens datter (lhf/K9)

Hr. Mortens klosterrov

Åge og Else (K7)

Niels Ebbesen

Nøkkens svig

Agnete og Havmanden (Tt3/www)

Ludvig Holberg

Drama og film: Jeppe på Bjerget (Uddrag: K7)

Drama: Erasmus Montanus (uddrag: Lff)

Den stundesløse (K9)

Adam Oehlenschläger

Sang: Der er et yndigt land (Di8)

Kommer hid i piger små

Drama: Aladdin (Uddrag: K7)

Digte: Guldhornene (Di8/K9)

Morgenvandring

N.F.S. Grundtvig

Salmer: Det er så yndigt at følges ad (Fik)

O kristelighed (A&H)

Blomstre som en rosengård

Hil dig frelser og forsoner

I al sin glans nu stråler (K8)

Giv mig Gud en salmetunge

Sange: Et jævnt og muntert virksomt liv på jord

Den lyse nat forgangen er (K8)

Steen St. Blicher

Noveller: Præsten i Thorning (Nof)

Hosekræmmeren (Cecilia – film om Hosekræmmeren)

Marie

De tre helligaftener

Røverstuen (K8)

Hjorterytteren

DigtsamlingTrækfuglene Fx Sig nærmer tiden, Præludium, Overture: Det er hvidt derude, Lærken, Svalen, Nattergalen.

(www/K7)

Roman: En landsbydegns dagbog

H. C. Andersen

Eventyr: Historien om en moder (Fik)

Den grimme ælling (K6)

Snedronningen (K9)

Sneglen og Rosenhækken

Gartneren og herskabet (Di8)

De vilde svaner (K8)

Martsviolerne (K9)

Det er ganske vist

Nattergalen

Engelen

Rejsekammeraten

Herman Bang

Noveller: Irene Holm (Dlf + CD)

Den sidste balkjole (lhf)

Frøkenen (K7)

Branden(K8)

Digt: Min Moder

Roman og film: Tine

Novelle og film: Ved Vejen (K9)

Henrik Pontoppidan

Noveller: Nådsensbrød

Ørneflugt (K6, Tt2)

Muldskud

Knokkelmanden (K8)

En vandringsmand En fiskerrede

Landsbyens dronning (K8)

En stor dag

Isbjørnen

Roman: Lykke-Per (K9)

Sagprosa: Enetaler (K9)

Johannes V. Jensen

Noveller: Mortens juleaften (Nf6)

Tordenkalven (K8)

Hr. Jesper

Digte: Vor sol er blevet kold (K8)

Roman: Kongens fald (K9)

Historier: Himmerlandshistorier

Forsvundne skove

Martin Andersen Nexø

Roman og film: Ditte menneskebarn fx uddrag: Den lille kulpiller + film.

Pelle Erobreren (K7)

Noveller: Lønningsdag

Tom Kristensen

Digt: Henrettelsen (lhf)

Mindedigt om Knud Rasmussen

Fribytter (K8)

Film og roman: Hærværk (K9)

Sang: Lirekassen

Karen Blixen

Novelle: De blå øjne (Lff)

Ringen

Peter og Rosa (Ddd)

Fortællinger: Gengældelsens veje (skrevet under synonymet Pierre Andresel)

Kongesønnerne

Spøgelseshestene (K8)

Roman: Den afrikanske farm (K8) + film: Mit Afrika

Martin A. Hansen

Noveller: Roden (Fik)

Agerhønen (A&H), også som uddrag: Martsnat (Tot)

Kai Ole – en af de mange Paradisæblerne K9

Frederiks Oprør (La1)

Marias søn (A&H)

Præstens tale ved røverens kiste - uddrag fra ”Jonatans rejse”

Hjemkomsten

Kongesønnerne (K7)

Bolettes termin

Vor Frues jæger (K7)

Peter Seeberg

Noveller: Patienten (Tnt)

Rejsen til Ribe (Nv/K9)

Braget (A&H)

Hullet

Hjulet (lhf)

Vingeslag (N2)

Klaus Rifbjerg

Digte: Engang (K7, Ddd)

Støvlerne

Fødsel (Lif)

Kanariefuglens begravelse (Lfl2/K7)

Saglighed

Roman: Den kroniske uskyld (K8) + film

Film: Ved Vejen (+ filmmanus efter Herman Bangs novelle)

Noveller: Deller (N2)

Tårnene K9

Supplerende danske forfattere

 

Brorson

Salmer: Den yndigste rose

Når mit øje træt af møje (A&H)

Ak, min rose visner bort (Tot)

Mit hjerte altid vanker (K7)

Kingo

Salmer: Sorrig og glæde/Hver har sin skæbne (Lff/K9)

Aldrig er jeg uden våde (Tot)

Nu rinder solen op (K8)

Far verden, far vel

Ingemann

Salmer: Den store mester kommer Lysets engel går med glans (Tt3)

Pilgrimssang

Kaj Munk

Prædiken: Prædiken nytårsdag (Pr)

Digt: Den blaa Anemone (SD)

Salme: Du ved det nok, mit hjerte

Kirken i Vedersø (Tot)

Vort danske Kald (SD)

Pilgrimssang

Far og lillemor på vej

Hjem fra kirke juleaften

Drama + film: Ordet

Litteraturhenvisninger:

A&H: Angst og håb, Lohses Forlag

Dbs: Det danske bibelselskab

Ddd: Digtning der duer, Thorkild Borup Jensen, Dansklærerforeningen

di8: Dansk i ottende, Ib Kokborg m.fl.. Gyldendal undervisning

Eld: ”En landsbydegns Dagbog” AF Steen St. Blicher (ISBN 87-587-0031-5)

Fik: Familien i kikkerten, Kristent Pædagogisk Forlag

K0-9: Kanon for forskellige klassetrin, Gyldendal

Kl: Kristuslegender, Selma Lagerlöf, Gyldendal

La1: Litterære arbejdsmønstre 1, Gyldendal

Lff: Litteraturhistorie for Folkeskolen, Dansklærerforeningen

Lfl2: Læs for livet 2, Dansklærerforeningen

N2: Nordlys 2, Gyldendal

Nf6 og Nf7: Nordlys for 6. og Nordlys for 7., Gyldendal

Nof: Noveller og fortællinger, Sesam

Nv: Novelleveje, Marianne Keinicke & Jonna Byskov Nielsen, Dansklærerforeningen

Pr: Prædikener, NNF

Sd: ”Sidste Digte” af Kaj Munk

Tnt To - nej tre, Lohses forlag

Tot: Tro og tvivl, Lohses Forlag, 1986

Tt2: Tidens tekster 2, Merete Brudhold m.fl., Nyt Nordisk Forlag, Arnold Busck

Tt3: Tidens tekster 3, Merete Brudhold m.fl., Nyt Nordisk Forlag, Arnold Busck

Ttd5: Tid til dansk, 5. kl.

www: Hyperlink, typisk fra http://www.kalliope.dk/

 

Bilag 2: Anbefalinger og forslag til tekster, som kan danne grundlag for en ”kristen litteraturkanon”

 

 

Forfattere til en ”kristen litteraturkanon”

Tekstforslag 5.-6. klasse

Tekstforslag 7.-10. klasse

Poul Hoffmann

 

Novelle: Opstandelse (A&H)

Den niende dag

Roman: Kongens mand

Thomas Teglgaard

 

Romaner: Et sært venskab (uddrag, Fik)

Uddrift

Selma Lagerlöf

Novelle: Flugten til Ægypten (Kl)

Noveller: Rødhalsen (Kl)

I templet (Kl)

Fiskefangsten

Vor Herre og St. Peter

Pär Lagerkvist

 

Roman: Barabbas (Tot)

Novelle: Elevatoren der gik ned i helvede

Peter Madsen

 

Tegneserier:

Menneskesønnen Dbs)

Job (Dbs)

C. S. Lewis

Romaner: Narnia-serien + filmen

 

Tolkien

 

Romaner: Hobitten

Trilogien: Ringenes herre

Kari Vinje

1.-2.: Egernløven (lydbog)

 

Leif Esper Andersen:

Heksefeber

 

Johannes Møllehave:

Den barmhjertige Samaritan – fortællingsdigt fra ”Hvordan skal vi nå frem til jul”

 

Cecil Bødker:

Leoparden

Uddrag af Marias barn/Manden: Tvivlens Maria (Tot)

Astrid Lindgren:

Ronja Røverdatter, Brødrene Løvehjerte oma.

 

 

 

Bilag 3: Uddrag af ”Bekendtgørelse af lov om friskoler og private grundskoler m.v.”

Lov nr. 665 af 27. juni 2005

 

§1 a. Skolen fastsætter slutmål for de fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, og for folkeskolens obligatoriske emner.

Stk. 2. Skolen udarbejder undervisningsplaner for de fagområder og emner, der er nævnt i stk. 1. Undervisningsplanerne skal angive udviklingen hen mod slutmålene, beskrive, på hvilke klasse- eller alderstrin der arbejdes med de forskellige fagområder og emner, samt beskrive, hvorledes det samlede undervisningstilbud giver mulighed for alsidig personlig udvikling.

Stk.3. Skolen fastsætter mål for undervisningen i dansk, regning/matematik, engelsk, geografi, biologi og fysik/kemi på bestemte tidspunkter i det samlede undervisningsforløb (delmål).

Stk. 4. I det omfang skolen ikke har fastsat slutmål, jf. stk. 1, og delmål, jf. stk. 3, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, gælder de slutmål henholdsvis trinmål (Fælles Mål), der er fastsat for undervisning i folkeskolen.

I lovens § 2, stk. 4, fastsættes, at kravene om slutmål, delmål og undervisningsplaner i § 1 a, for så vidt angår undervisningen i dansk, regning/matematik og engelsk, senest skal være opfyldt den 1. august 2006, for nyoprettede skoler dog den 1. januar 2007. Kravene om slutmål, delmål og undervisningsplaner i §1a, for så vidt angår undervisningen i geografi, biologi og fysik/kemi, skal senest være opfyldt den 1. august 2007, for nyoprettede skoler dog den 1. januar 2008. Kravene om slutmål og undervisningsplaner i §1a for skolens øvrige undervisning skal senest være opfyldt den 1. august 2008, for nyoprettede skoler dog den 1. januar 2009. Kravene om evaluering og opfølgningsplan i §1b og §1c skal senest være opfyldt den 1. august 2008.

 

Teksten er hentet fra:

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/A20050066529-REGL